Fossilfri körglädje med Tesla

En elbil i miljonklassen – det kan väl knappast vara ett alternativ till tjänstebil? Jo, det kan det faktiskt! Det är till och med ett riktigt bra alternativ. Efter att Karl Andersson på Pollex bytt till en splitter ny Tesla i september, innebär hans resande i tjänsten både lägre driftskostnad och inga avgasutsläpp – men högre bekvämlighet. pollex-tesla-fossilfritt-schaktfritt-glada-700x471

Eftersom Karl kör över 4000 mil i tjänsten varje år, är valet av tjänstebil viktigt. Han är 35 år och säljare för Pollex AB som har sitt huvudkontor utanför Göteborg. Härifrån går Karls bilresor ibland söderut, ibland norrut – som längst åker han till Skåne respektive Dalarna, när han besöker kunderna i sitt säljdistrikt och pratar schaktfri ledningsförnyelse och underhållsmetoder. För att kunna ge så bra service som möjligt behöver Karl besöka kunderna på plats.

När det i höstas blev tal om ny tjänstebil och Karl fick förslaget att fundera på en elbil från amerikanska Tesla, var han skeptisk:

Jag var helt ärligt tveksam till om det skulle fungera. Om man tittar på vad biltillverkare ger för olika löften om bränsleförbrukning och räckvidder, stämmer dessa sällan i verkligheten. Orosmomentet med att köra helt på el var om jag skulle kunna ta mig dit jag behöver för att träffa kunder, utan alltför stora bekymmer.

Efter två månader med sin fossilfritt drivna tjänstebil, vet han att det fungerar: Det som får det att bli smidigt är Teslas egna laddningsstationer – Super Chargers – som finns längs de större vägarna och som är helt gratis och snabba att ladda på. I nio fall av tio laddar jag utan att behöva betala extra för det. Det finns några få platser där det är långt till närmsta laddstation, ett exempel är Växjö, och då kan det bli att man får betala för att ladda.

En oväntad räddning är också att flera lokala energibolag ofta erbjuder gratis laddning. Så är det till exempel i närliggande Älvängen i Ale kommun. Samma sak är det i Rättviks kommun, som är den ort som ligger längst norrut av platserna Karl besöker.

Vad säger kunderna då, tycker de inte att han kör runt i en överhajpad lyxbil?

De flesta är nyfikna på bilen och dess möjligheter. Jag brukar också få förklara att det hela bygger på en krass ekonomisk kalkyl, där Teslan faktiskt är billigare än flera av de vanliga fossildrivna tjänstebilarna som exempelvis Volvo V70, eftersom driftskostnaderna är lägre, avskrivningstiden längre, andrahandsvärdet högre och Teslan dessutom kvalar in för regeringens Supermiljöbilspremie. Med elbilen kan jag också besöka kunderna oftare utan att smutsa ner miljön och det är väldigt positivt för samarbetet, berättar Karl Andersson.

Att Pollex hittills valt att satsa på två eldrivna tjänstebilar är ingen slump. Mattias Höglund, företagets vd, förklarar hur strategin och tankarna går:

Svenska regeringens uttalade mål med en fossilfri fordonsflotta år 2030 är en handfast riktpunkt att arbeta efter och då är vår investering i fossilfria tjänstebilar ett bra led i den strävan. Vi måste fortsätta tänka på nästa generationers rätt till ren miljö och sträva efter hållbarhet när möjligheten finns. Idag är elbilarna från Tesla det enda alternativet för längre distanser, i framtiden kommer kanske andra kommersiella varianter finnas, när exempelvis kommersialiseringen kring bränsleceller har kommit längre, säger Mattias Höglund.

Det är inte bara den svenska regeringen som blickar framåt mot färre bensin- och dieseldrivna bilar. I bilindustrins europeiska hjärta Tyskland finns en ambition om att lagstifta bort nyproduktion av fossildrivna bilar från 2030, detta för att minska koldioxidutsläppen med 95 procent till år 2050. I Norge har redan Stortinget nyligen klubbat igenom ett förslag mot försäljning av fossilbilar från och med 2025. I Nederländerna har samma beslut fattats, men gäller från 2030. I Frankrike, Belgien och Schweiz diskuteras liknande åtgärder. På andra sidan Atlanten i Detroit bygger GM sin familjeelbil med räckvidd på 30 mil som lanseras 2016/2017 och i Japan fortsätter bland annat Toyota med sina vätgasförsök. Världen är onekligen i förändring.

Pollex är tidigt delaktiga i denna världsomspännande omställning och vi kommer att fortsätta vara nyfikna även när andra möjligheter kring hållbarhet öppnar upp sig inom andra områden. Det handlar om att ta ansvar för nästa generation, men också om att bli effektivare inom det vi jobbar med dagligen. Pollex kommer alltid att sträva efter att vara en förnyare som utvecklar och förbättrar vår marknad och våra metoder, säger VD Mattias Höglund.

Och grön omställning behöver varken vara dyr eller smärtsam. Karl svarar på frågan om vad som är det bästa med hans nya tjänstebil:

Min arbetsmiljö har blivit tystare, säkrare och bekvämare. Eftersom jag är så mycket i bilen, är det toppen att kunna köra ljudlöst genom Sverige och autopiloten gör körningen säkrare. Spotify ingår, liksom Google Maps och internet, som inte är begränsat till en viss mängd data. Det finns ett helhetstänk – miljö, komfort, ekonomi och prestanda – som jag verkligen uppskattar med tjänstebilen från Tesla.